DirectX-10 چرا تنها برای vista و نهXp ؟ و اصلا به چه علت؟
سلام
ان شاء ا... همتون خوش باشید و روزگار به کامتون خوش باشه
ایندفعه یه مطلب براتون گذاشتم تا ابهاماتی که درباره DirectX-10 و DirectX-9و حمایت کارت گرافیک ازاین دو در ذهنتون هست برطرف بشه مطلب جالبیه مخصوصا
برای اونایی که عشق بازی هستن ( نظر یادتون نره )
DirectX-10: چرا تنها برای ویستا و نه برای ایکسپی؟ و اصلا به چه علت؟
مترجم: وهاب حاجی باقری
چندی پیش یک سایت انگلیسی عنوان کرد که ویندوز ایکسپی از بازیهای DirectX-10 پشتیبانی خواهد کرد. نظریه سایتهای دیگر: این مسئله حقیقت ندارد.نمیتواند هم حقیقت داشته باشد: به شما میگوییم چرا، DirectX-10 چه چیزهایی را دارا است و چرا کاربران علاقمند به بازی میتوانند خوشحال باشند.
چندی پیش سایت IT انگلیسی به نام The Inquirer مطلبی را مطرح کرد که محتوای زیر را در بر داشت: آن طور که پیداست مایکروسافت به موازات DirectX9.L تصمیم به ارائه DirectX-10 برای ویندوز ایکسپی گرفته است. این مسئله موجب اجرا شدن بازیهای DirectX-10 در ویندوز ایکسپی خواهد شد: بنا به گفته سایت در آخر هفته، به عنوان دلیل این کار، مطرح شده بود که به علت دسترسی نداشتن همه کاربران به ویندوز ویستا طراحان بازیها تصمیم گرفتند که بازیهای خود را در ویندوز ایکسپی نیز قابل اجرا کنند.البته خود پیغام نیز کمی مشکل داشت چرا که در ویندوز ویستا، معماری درایوری کاملا جدیدی عرضه شده است که توسط آنها امکان استفاده از DirectX-10 و فواید مربوط به آن برای طراحی بازیها بوجود آمده است و این دلیل اصلی به اعماق سیستم عامل رفته و راهی به ویندوزهای قدیمیتر ندارند. پس نتیجه میگیریم که نسخهای از DirectX-10 برای ویندوز ایکسپی وجود نخواهد داشت. این امکان وجود دارد که سایت انگلیسی گفته شده Direct X9.L را اشتباه گرفته و به عنوان بخش گسترش یافتهای برای ویندوز ایکس پی در نظر گرفته است. البته قابل توجه است که این سایت حرف خود را پس از فهمیدن این اشتباه تکذیب کرده و اعلام کرده است که با DirectX9.L بخشی از ویندوز ویستا بوده و DirectX-10 نیز برای ایکسپی وجود نخواهد داشت.
اطلاعات مربوط به DirectX-10:
بنا به گفتههای مایکروسافت یکی از فواید DirectX-10 این است که گرافیکش حدودا 8 برابر روانتر و سریعتر نسبت به DirectX9 اجرا میشود. البته یادمان نرود که حدودا چهار سال از اولین امکان پیدایش DirectX9 میگذرد.این مسئله با توجه به کنترل و ارتباط مستقیم کارت گرافیکی و توسط برداشتن محدودیتهایی که در DirectX9 به علت ساختار آن قابل رفع نبود امکان پذیر شده است. علاوه بر مطلب گفته شده DirectX-10 امکان Geometric-shader و Shader Modell 4.0 را فراهم ساخته و در دورن خود مدیریتی برای Textureها فراهم ساخته است. از حافظه کارت گرافیکی بهتر استفاده شده و روندهای بسیاری میتوانند در آن واحد به سیپییو دسترسی پیدا کنند.سی پی یو در DirectX-10 فشاری را تحمل نمیکند و نمیتواند مشغول کارهای دیگر شود و سیپییو بیشتر به کار اصلی که برای او طراحی شده است میرسد: محاسبه گرافیک.
نکته منفی نسل جدید DirectX:
برای استفاده از تمامی فواید موجود باید کارتهای گرافیکی تهیه شوند که DirectX-10 را پشتیبانی کنند. اما از لحاظ ساختار و طرح DirectX-10 برای طراحان این فایده را دارد که هر کارت گرافیکی که از DirectX-10 پشتیبانی میکند همه کارها را باید بتواند انجام دهد و نه اینکه مانند DirectX-09 احتیاجی به دقت در نوع کارت گرافیکی DirectX-9 مثلا در چه نوع از Pixel-shader باشد.DirectX-10 به تنهایی دیگر با DirectX9 سازگار نمیباشد. به همین دلیل هم در ویندوز ویستا هم DirectX-10 و هم نوع تناسب یافتهای از DirectX9 وجود دارد که به نام DirectX9.L یا DirectX9.EX خوانده خواهد شد. حرف L مخففی از Longhorn بوده که بخشی از اسم کد ویندوز ویستا میباشد. DirectX9.L به محض اینکه بازیهای طراحی شدهای برای DirectX9 و یا نسخههای قدیمیتر DirectX اجرا شوند، کنترل را به دست میگیرد.
DirectX9.L در ویستا:
DirectX9.L یا DirectX9.EX در ویستا به چه دردی میخورند؟ یکی از دلایل بسیار ساده است است که بازیهای قدیمیتر قدرت اجرا داشته باشند. بنا به گفتههای مایکروسافت و طراحان بازیهای DirectX9 در ویستا کمی سریعتر کار میکنند که البته Benchmarkها و پیش نسخههای ویستا این مسئله را هنوز بطور کامل تایید نمیکنند. البته این مسئله میتواند تا زمان نسخه نهایی ویستا تغییر پیدا کند.
یکی از مسائل دیگر این است که ویستا از Open GL پشتیبانی نمیکند از لحاظ درایورها نیز در ویستا برای سختافزار سرعت یافته OpenGL هنوز NVidia و ATI آماده نمیباشند.
DirectX9.L علاوه بر مطالب گفته شده برای نمایش صفحه خارجی ویستا نیز لازم است. در ویندوز ایکسپی، سیپییو در نمایش صفحه خارجی idle بود و در چنین حالتی حتی استفاده از گرانترین وسریعترین شتاب دهندههای 3D، هیچ اثری نخواهد داشت. در کامپیوترهای مخصوص به بازی بیشتر اوقات در مقایسه با سیپییو، یک GPU قویتر نصب میشود که تاکنون کاری به جز در بازیها انجام نداده است. با ویندوز ویستا این مسئله تغییر پیدا میکند و از فشار وارد بر سیپییو به علت استفاده از GPU کاسته میشود این مسئله فوایدی را به دنبال دارد مثلا:افکتهای شیشهای که به همین دلیل هم نام AeroGlass را گرفتهاند. برای این افکتها GPU مسئول میباشد و نه سیپییو. پس بیشتر افکتها به جای فشار به کارایی سیستم به کارت گرافیکی فشار میآورند به گونهای که خاموش کردن این افکتها تاثیر زیادی در کارایی سیستم بجا نمیگذارد. (البته در صورتی که در سیستم یک کارت گرافیکی قدرتمند وجود داشته باشد).این مسئله در مقایسه با ایکسپی فواید دیگری را به میان میآورد. برای مثال بر روی دسکتاپ عناصری که پایه vector داشته باشند میتوانند نشان داده شوند در حالی که در زیر و یا روی آنها افکتهایی قرار گرفته و باعث تغییرات و تنوعی در دسکتاپ میشوند. این مسئله مثلا در ستون جدید موجود در ویندوز ویستا به کار میآید. این ستون در نگاه اول بی روح و مرده به نظر میرسد اما هر عنصری درون این ستون بر پایه vector بوده و بدینوسیله میتواند بیش از اندازه مقیاسبندی شود. این افکت هنگامی نمایان میشود که نگاهی به تنظیمات Gadgetها انداخته و یا یک Gadget را به دسکتاپ بیاورید.
مثال دیگری برای DirectX9.L:
هنگامی که در Windows Media Player یک ویدیو در حال پخش است. پنجره میتواند در هر لحظه که بخواهید جابجا شود ودر این زمان پخش ویدیو نیز به آسانی و بدون هیچ تاثیری به کار خود ادامه میدهد.ویدیوی در حال پخش در حالت Flip3D با نگه داشتن دکمه ویندوز و Tab در Alt-Tab-Switch و به عنوان Thumbnail در تسکبار به راحتی به کار خود ادامه میدهد. همینطور هم در زمانیکه Windows Media Player کوچک شده و نشانگر ماوس توسط گزینه WMP Taskbar تکان داده میشود.گر چه در ویندوز ایکسپی، کارت گرافیک نمایش ویدیو را به عهده میگیرد اما عناصر موجود در صفحه اصلی به کندی با کارت گرافیک ارتباط برقراری میکنند و اینگونه باعث میشود که هنگام کشیدن پنجره ویدیو به طرف افکتهای آشنا، پنجره تغییر مکان یافته اما فیلم هنوز در جای اشتباه پخش میشود و یا اینکه پنجره در هنگام کشیدن دارای خطوط سفیدی میشود. این مشکلات با کمک دسکتاپهایی که توسط سختافزارها سریعتر شدهاند، تنها مربوط به گذشتهاند.در آینده امکان طراحی برنامههایی وجود دارد که از آنچه صفحه 3D به ما نشان میدهد، کیفیتی بالاتر را ارائه کنند. نرمافزار Net Framework 3.0 برای اینکار به طراحان، APIهای مورد نیاز را ارائه میکند.Net Framework 3.0 همان Net framework 2.0 میباشد. البته بخشی به نام WinFX به آن اضافه شده است که دراین بخش Windows Presentation Foundation یا WPF که برای ساخت صفحه نمایش و مولتیمدیا بکار میرود نیز دیده میشود.
غیرممکن بودن DirectX10 برای ویندوز ایکسپی و نگاهی به DirectX10 برای ویستا:
هنوز محاسبه دقیقی از لحاظ زمانی برای عناوین کاملی از DirectX-10 وجود ندارد. در این فاصله زمانی طراحان، بازیهای خود را هم برای DirectX9 و هم برای DirectX10 عرضه خواهند کرد به گونهای که حتی در ویندوز ایکسپی نیز قابل اجرا باشند. البته این کار کمی دردسر ساز است چرا که Render-pathهای گوناگونی باید نوشته شوند.
تاکنون مایکروسافت تنها یک عنوان را با نام halo2 معرفی کرده است که تنها در ویندوز ویستا کار میکند و توضیح قانع کنندهای هنوز در این باره داده نشده است و اگر بخواهد اینگونه باشد که فقط از سختافزار DirectX-10 پشتیبانی کند، میزان فروش کمی تغییر پیدا خواهد کرد. اینکه آیا ممکن است بازیی که سالیان سال است در Xbox1 برای علاقمندان وجود دارد به DirectX-10 تبدیل شود جای شک دارد. برای چنین شکی بازیهای مدرن جوابگو خواهند بود.
تصاویر بازیهایی مانند Flight SimulatorX و Crysis در ویندوز ویستا/ DirectX10 بسیار شفافتر از اجرا در ویندوز ایکسپی خواهند بود. خودسازندگان Crysis اعلام کردهاند که توسط Direct X10 بازی آنها نه تنها زیباتر جلوه میکند بلکه خواستههای کمتری را نیز از سیستم میخواهد چرا که کارت گرافیکی Direct X-10 بیشتر کار را بر عهده میگیرد. البته هر دو بازی گفته شده در ایکسپی نیز اجرا میشوند. عموما اگر کار به چند سال نکشد، چند ماهی را حتما طول خواهد کشید تا از زمان پیدایش نسخه جدید DirectX بازیهایی نیز برای آن طراحی و به بازار عرضه شوند. به همین دلیل هم بازیهای مربوط به DirectX10 در زودترین حالت در اواخر 2007 و اوایل 2008 عرضه خواهند شد.به هر حال گرچه تصمیم در مورد استفاده از کدامین تکنولوژی در ساخت یک بازی به سرعت انجام میپذیرد اما ساخت آن زمان زیادی را در برخواهد گرفت. البته طراحان باید توجه داشته باشند که در این میان زمان بیش از اندازه زیادی را نیز برای طراحی از بین نبرند. برای مثال بازی Duke Nukem forever که در حقیقت قرار بود حدود 10 سال پیش به بازار عرضه شود. اما از انجا که کار طراحیش بیش از اندازه طول کشید، چند بار تکنولوژی ساخت آن تغییر کرده است و هنوز هم اطلاعات دقیقی در مورد وقت عرضه آن به بازار ارائه نمیشود.
کامپیوترها قرار است با ویستا به یک پلاتفرم برای بازی تبدیل شوند:
هدف اصلی مایکروسافت با DirectX10 علاقمندان به بازیهای کامپیوتری است و این هدف توسط ویندوز ویستا عملی خواهد شد. علاقمندان به بازیهای کامپیوتری جزو آن گروهی قرار میگیرند که بیشتر اوقات در حال تغییرات بخشهایی از سختافزاری باشند تا سیستم خود را بهتر کرده و بدینوسیله امکان بازیهای جدیدتر را پیدا کنند. پس با وجود چنین علاقمندانی به تنها مایکروسافت با ساخت Vista Ultimate بلکه شرکتهای سازنده سختافزار نیز به سود کافی خواهند رسید. بعضی از بازیهای جدید سودی میکنند که حتی از سود فیلمهای هالیوود نیز بیشتر است.
کامپیوترها قرار است با ویستا تبدیل به یک پلاتفرم برای بازیها شوند. در این چهار چوب یک لوگو با نام Game for Windows نیز وجود دارد که مدتی است بر روی جعبههای مربوط به بازیهای بسیاری را که در ویندوز ویستا قابل اجرا هستند وجود دارد. از اولین نوع این بازیها میتوان Publisher:THQ) Company of Heroes و Flight Simulator X)را نام برد. قابل توجه است که همانگونه که مجلات زیادی مختص به Xbox به بازار ارائه شد. ویندوز ویستا نیز قصد دارد مجله جداگانهای را ارائه دهد که در آن به عنوان یک پلاتفرم برای بازی در نظر گرفته شده است.
منبع : http://www.pcworldiran.com
خدا یار و یاورتان